ARCHIWUM OSOBOWE > Nina Burska
Nina Burska
Nina Burska, właśc. Antonina Burska-Cichowska, (5.05.1895 w Łodzi - 28.08.1976 roku w Piasecznie) - aktorka, śpiewaczka, reżyserka, dyrektorka teatru.
Była córką Izydora Burskiego, majstra w zakładach włókienniczych, i Józefy z Dwornickich. Po ukończeniu szkoły przyfabrycznej pracowała jako tkaczka w fabryce Józef Rychter w Łodzi. Równocześnie występowała w amatorskim przyfabrycznym zespole teatralnym, kierowanym przez J. Pilarskiego. Około 1916 roku zaczęła występować jako statystka na scenie łódzkiego Teatru Polskiego. Za namową Marii Przybyłko-Potockiej przeniosła się do Warszawy, gdzie występowała w teatrach operetkowych i rewiowych: Oaza, Czarny Kot, Miraż (1917 i od lutego 1921), Dolina Szwajcarska (lato 1918), Nietoperz (m.in. luty, sierpień-październik 1922), Qui Pro Quo (sez. 1922/23, lipiec 1925), Teatr Nowy (czerwiec 1923), Nowości (1924), Bagatela (lato 1924), Perskie Oko (od września 1925 oraz w 1927). Wraz z wymienionymi zespołami, a także indywidualnie, występowała w licznych ośrodkach teatralnych, m.in. w rodzinnej Łodzi (1924), Kaliszu (1924), Płocku (1925), Krakowie (1925). W latach 1926-1929 grała w wielu zespołach objazdowych. W 1929 roku po urodzeniu syna wycofała się ze sceny. Do jej najlepszych przedwojennych ról należy zaliczyć Katię w "Katii tancerce", którą w 1924 roku zagrała w warszawskim Teatrze Nowości w zastępstwie Lucyny Messal. Ponadto z sukcesem wystąpiła w roli tytułowej w Dorinie, w roli Neriny w "Roku bez miłości" i Mani we "Wściekłym lotniku". Recenzenci chwalili jej urodę, temperament i umiejętności wokalne. W plebiscycie publiczności na królową operetki, ogłoszonym w czerwcu 1925 roku przez „Przegląd Teatralny i Filmowy”, zajęła szesnaste miejsce.
Okupację niemiecką spędziła w Warszawie, pracując w stołówce. W czasie wojny straciła jedynego syna i całe mienie.
Po wojnie wyjechała na Ziemie Odzyskane, gdzie położyła wielkie zasługi w organizacji życia teatralnego na Pomorzu Zachodnim. Od lipca 1945 roku kierowała amatorskim zespołem Towarzystwa Teatrów i Muzyki Ludowej w Słupsku. Już w listopadzie 1945 roku podjęła próbę przekształcenia Towarzystwa w teatr zawodowy. W czerwcu 1946 roku dzięki jej staraniom powstał Teatr Miejski, w którym dominował repertuar rozrywkowy. Do 1947 roku wyreżyserowała większość wystawianych sztuk. Później współpracowała z powołanym do życia przez Otmara Rjamskiego objazdowym Teatrem Miejskim w Koszalinie, którego od marca 1947 do września 1949 roku była aktorką, główną reżyserką i kierowniczką artystyczną. Wyreżyserowała m.in. "Radców pana radcy" Bałuckiego (1947), "Tu mówi Tajmyr" Isajewa i Galicza (1948), "Jutro pogoda"Hopwooda (1948), "Kobietę we mgle" Rusinka (1949) i "Całe miasto o tym mówi" Minkiewicza (1949). W 1949 roku została zaangażowana do Państwowych Teatrów Dramatycznych w Szczecinie, w których grała i reżyserowała do końca kariery. Po śmierci męża, Karola Cichowskiego, od 1 listopada 1970 roku przeszła na emeryturę. W grudniu tego samego roku zamieszkała w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie k. Warszawy.
(http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Nina_Burska)
Przedstawienia
Konik Garbusek (1959)
Dowód osobisty, 1962
Recenzje
Dziady, 1966
Nie jesteśmy aniołami, 1960
Obcy cień, 1950
Opera za trzy grosze, 1961
Recenzje
Panie kochanku, 1956
Recenzje
Artykuły
Zdjęcia
Dokumenty
Deklaracja uczestnictwa w Funduszach Samopomocowych ZASP, 10 grudnia 1979
J. Komorowicz do SPATiF-ZASP w sprawie Skolimowa - kopia, 25 czerwca 1970
J. Komorowicz do SPATiF-ZASP w sprawie Skolimowa, 25 czerwca 1970
J. Komorowicz w sprawie renty specjalnej do A. Burskiej-Cichowskiej, 25 października 1968
Kwestionariusz danych osobowych i przebiegu pracy zawodowej, 1950
M. Bakka - SPATiF Szczecin do Zarządu Głównego w sprawie Skolimowa, 19 czerwca 1970
MKiS w sprawie renty specjalnej do Wydziału Kultury w Szczecinie - kopia, 5 października 1968
MKiS w sprawie renty specjalnej do Wydziału Kultury w Szczecinie, 5 października 1968
Nina Burska-Cichowska do SPATiF - przebieg pracy zawodowej, 16 marca 1967
Odpis zaświadczenia potwierdzającego członkosktwo, 11 lipca 1946
Oświadczenie o znajomości regulaminu Schroniska Weteranów Scen Polskich, 22 października 1970
Pismo do MKiS Departamentu Teatru w sprawie utworzenia teatru zawodowego w Słupsku, 11 czerwca 1946
Pismo w sprawie przyznania pobytu w Skolimowie, 14 października 1970
Pismo z ZASP w sprawie reaktywacji członkostwa, 16 listopada 1946
Podanie Zespołu Teatralnego w Słupsku o delegację Komisji Egzaminacyjnej, 15 czerwca 1946
Prośba do ZASP o przywrócenie członkostwa, 14 października 1946
Protokół przyjęcia do Schroniska w Skolimowie, 5 października 1970
SPATiF do MKiS w sprawie renty specjalnej - kopia, 14 czerwca 1968
SPATiF Szczecin do SPATiF Warszawa w sprawie Skolimowa, 17 lipca 1970
Telegram ze SPATiF Szczecin do SPATiF Warszawa - w sprawie Skolimowa, 2 lipca 1970
Zaświadczenie o członkostwie w latach 1918-19827, 11 lipca 1946
Zaświadczenie ze SPATiF-ZASP o przebiegu pracy zawodowej, 14 kwietnia 1967