ARCHIWUM OSOBOWE > Maria Malicka
Maria Malicka
Maria Malicka ((9 V 1900 Kraków - 30 IX 1992 Kraków), aktorka, reżyserka, dyrektorka i kierowniczka artystyczna teatru, pedagożka.
Wychowała się za kulisami Teatru im. Słowackiego w Krakowie, gdzie w dziale technicznym pracował jej ojciec. Naukę na pensji SS.Prezentek łączyła z lekcjami rytmiki, tańca i śpiewu. Brała udział w przedstawieniach szkolnych, statystowała w T.im. Słowackiego (1915-18), np. jako Anioł ("Akropolis" Wyspiańskiego) i w T. Ludowym (od 1916). W 1918 uczęszczała do Szkoły Dram. pod kier. K. Gabryelskiego przy krak. Instytucie Muz., 17 IV t.r. wzięła udział w popisie jako Rachela ("Judasz" Tetmajera). W sez. 1918/19 była już w zespole aktorskim T.im. Słowackiego i grała m.in. Zosię ("Wesele") i Córkę ("Wyzwolenie" Wyspiańskiego), Mariannę ("Skąpiec" Moliera). W maju gościła w Rzeszowie. W sez. 1919/20 występowała w krak. T. Powszechnym, zdała aktorski egzamin ZASP-u. Była już wówczas cenioną recytatorką, m.in. uczestniczyła w spotkaniach poetyckich futurystów w Domu Artystów przy Pl. Św. Ducha w Krakowie, w wycieczce krak. literatów na Wybrzeże i zorganizowanym przez nich programie w Gdańsku (1920). Następnie znalazła się w zespole nowo otwartego T. Bagatela w Krakowie (1920-23) i w krótkim czasie stała się ulubienicą publiczności. Zagrała tu około trzydziestu ról, głównie w repertuarze rozrywkowym i sensacyjnym, np. Emma ("Dobrze skrojony frak" Dregely'ego), Mela ("Moralność pani Dulskiej" Zapolskiej), Stefania ("Karykatury" Kisielewskiego), Mizzi ("Bogaty wujaszek" Weissa), Helena ("Ładna historia" Flersa i Caillaveta), Edyta ("Koteczka" Victora), Ruth ("Kobieta, która zabiła" Garricka), Zosia ("Damy i huzary" Fredry), Maria ("Ulubieniec kobiet" Hennequina i Mitchella), Pielęgniarka ("Morphium" Herzera), Janina ("Sublokatorka" Grzymały-Siedleckiego), Kasia ("Koniec Sodomy" Sudermanna), Córka ("R.H.Inżynier" Winawera), Jaqueline ("Miłość czuwa" Flersa i Caillaveta). Największą popularność przyniosła jej zagrana na tej scenie i ciesząca się niezmiennym powodzeniem przez wiele lat, rola Anny w kom. "Świt, dzień i noc" Niccodemiego 1923. Zaproszona w tymże roku, wraz z partnerującym jej A. Węgierką do Warszawy, powtórzyła swój sukces na scenie T. Komedia, później Małego. Zaangażowana na sez. 1923/24 do zespołu Arnolda Szyfmana, stała się od razu gwiazdą warszawskiego T. Polskiego i Małego, a jej kolejne role ściągały tłumy. Równocześnie podczas licznych objazdów kontynuowała występy w sztuce Niccodemiego (z czasem Węgierkę zastąpił jej mąż Z. Sawan, właśc. Nowakowski, z którym przez wiele lat tworzyła jedną z najpopularniejszych par aktorskich). I tak odwiedziła m.in. Ciechocinek (1923), krak. Bagatelę (1924), Łódź (1925,1926), Kalisz (1926,1928,1935), Częstochowę i Lwów (1927), Katowice (1928), Gdańsk (1928,1930), Bydgoszcz (1928,1929), Toruń (1929), Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Płock, Stanisławów, Wilno (1930). W zespole T. Polskiego pozostała do końca sez. 1928/29. Najciekawsze role na tej scenie, to m.in.: Stella ("Wspaniały rogacz" Crommelyncka), tyt. ("Święta Joanna" Shawa), Marta ("Zamiana" Claudela), Katarzyna ("Diabeł i karczmarka" Krzywoszewskiego), Aniela ("Śluby panieńskie" Fredry), Lucyna ("Najpiękniejsze oczy świata" Sarmenta), Michalina ("Osiołkowi w żłoby dano" Flersa i Caillaveta), Heliana ("Samuel Zborowski" Słowackiego), powtórzyła też kilka wcześniejszych ról. Ponadto grała gościnnie w Łodzi ("Święta Joanna" i "Osiołkowi w żłoby dano" sez. 1926/27), w T. Nowym w Poznaniu ("Miłość czuwa" 1926, "Ładna historia" 1927, "Trio" Lenza 1929, "Cień" Nic-codemiegol933), w T. Polskim w Katowicach (sez. 1928/29, 1929/30), w T. Małym we Lwowie w "Prawdziwej miłości" Bracco i z zespołem lwow. w Rzeszowie, Tarnowie, Drohobyczu i Borysławiu (1928). Ze sztuką "Trio" odwiedziła ponownie Rzeszów, krak. Bagatelę, Kalisz (1929), Częstochowę, Gdańsk(1930) oraz Bydgoszcz (1930,1931). W 1931 w warsz. T.Polskim grała Zuzannę ("Nowi panowie" Flersa i Caillaveta), a w t. Morskie Oko wystąpiła w rewii "Halo, Malicka i Sawan". W 1. następnych odnosiła sukcesy głównie w T. Letnim w Warszawie, w takich rolach jak Rozalia ("Omal nie noc poślubna" Ellisa), Anka ("Życie jest skomplikowane" Kiedrzyńskiego) oraz Maud w operetce "Domek z kart" Granichstadtena. Równocześnie w 1. 1932-35 była aktorką T. Narodowego i Nowego w Warszawie, gdzie zagrała kolejne, znakomite role, jak np. Elżbieta Valois ("Don Carlos" Schillera), Panna Młoda ("Wesele" Wyspiańskiego), Dora ("Pierwsza sztuka Fanny" Shawa), tyt. ("Maria Stuart") i Luiza ("Intryga i miłość" Schillera), Kamilla ("Nie igra się z miłością" Musseta). W tym okresie odwiedziła gościnnie m.in. Lublin, zaproszona do roli Jewdochy ("Sędziowie" Wyspiańskiego 1932), Łódź i Wilno ze swą popisową rolą Joanny w "Cieniu" (1933), T. Polski w Poznaniu, gdzie wystąpiła w "Marii Stuart" (czerwiec-październik 1934), później w "Domku z kart", "Cieniu" i jako Lilli w kom. Niewiarowiczowa "I co z takim robić" (czerwiec 1935). W sez. 1934/35 grała też gościnnie w T.im. Słowackiego w Krakowie w "Cieniu" oraz "Pierwszą sztukę Fanny", w Łodzi - "Świt, dzień i noc" oraz "I co z takim robić", w 1935 w Katowicach i Kaliszu w "Cieniu" i "Co z takim robić". Sztukę Niewiarowicza zaprezentowała jeszcze w tym samym roku w Płocku i Wilnie. W dniu 31 VIII 35 otworzyła przy ul. Karowej 18 w Warszawie własny t. pn. T. Malickiej, była (wspólnie z Sawanem) jego dyr. i kier. artyst., reż. i aktorką. Scena ta działała do 25 VI39, przy czym od 1 I t.r. w siedzibie przy Marszałkowskiej 8. Niektóre role: Marysia ("Epoka tempa" Cwojdzińskiego), Gerti ("Trafika pani generałowej" Bus-Feketego), Ada ("Noe" Obey'a), Wiwia ("Profesja pani Warren" Shawa), tyt. ("Maria Stuart" Słowackiego), tyt. ("Kandyda" Shawa), tyt. ("Pani Bovary" wg Flauberta), Hania ("Jastrząb wśród gołębi" Hertza). Z ostatnią rolą Julii (Julia kupuje sobie dziecko" Martineza Sierry i Maury) odwiedziła w lecie 1939 m.in. Bydgoszcz i Kielce. W sez. 1939/40 miała występować w zespole T. Narodowego i Nowego w Warszawie. W jej bogatym dorobku aktorskim nie zabrakło też ról w głośnych, przedwojennych filmach: "Niewolnica miłości" (Prostytutka) 1923, "Mogiła nieznanego żołnierza" (Nelly) 1927, "Zew morza" (Hanka) 1927, "Dzikuska" (Ita) 1928, "Szlakiem hańby" (Marysia) 1929, "Janko Muzykant" (Ewa) 1930, "Wiatr od morza" (Teresa) 1930, "Niebezpieczny raj" (Alma) 1931, "Pan Twardowski" (matka Twardowskiego) 1936. W okresie powojennym tylko raz wystąpiła w filmie "Bariera" (Sprzątaczka) 1966.
Po wybuchu II wojny świat. była współzałożycielką (m.in. z J. Romanówną, M. Ćwiklińską, J. Leszczyńskim) kawiarni "Bodo", później "U Aktorek" w Warszawie. W 1. 1940-44 występowała w jawnych teatrach Komedia oraz Rozmaitości "Jar". Pomagała oficerom AK, przyczyniła się do uwolnienia Z. Sawana z Oświęcimia.
Za występy i bliskie kontakty z Niemcami została po wojnie ukarana przez Sąd Weryfikacyjny ZASP-u zakazem grania do 1 IX 47 w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach i Łodzi. Zajmowała się więc zespołami amat., prowadziła kursy recytatorskie, występowała pod patronatem Estrady Szczecińskiej na koncertach poetyckich np. w Opolu (1946-49). Równocześnie od 1947 była w zespole T. Polskiego w Szczecinie (od 1949 pn. T. Dramatyczne), gdzie poza znanymi już rolami, zagrała Elwirę ("Mąż i żona" Fredry), Ruth ("Niemcy" Kruczkowskiego), Kruczyninę ("Niewinni winowajcy" Ostrowskiego). Współpracowała ze szczecińską rozgłośnią PR. W 1948 zagrała gościnnie w Opolu po raz kolejny w swej karierze Annę w wyreżyserowanej przez siebie sztuce Niccodemiego.
Wiosną 1950 opuściła ostatecznie Szczecin i zaangażowała się do T. Polskiego w Bielsku Białej. Powtórzyła tu swe role w sztukach Kruczkowskiego, Ostrowskiego (granej pt. "Grzesznicy bez winy"), zagrała Rozaurę ("Sprytna wdówka" Goldoniego), którą reżyserowała z A. Gąssowskim. Następnie przeniosła się do Łodzi, gdzie wykładała w studium instruktorów t. ochotniczych, a także, w 1. 1951-56, grała i reżyserowała w T. Powszechnym. Uprawnienia reżyserskie uzyskała w 1954. Ważniejsze role: Kruczynina, po raz trzeci (tym razem we własnej reż.), Lady Milford ("Intryga i miłość" Schillera), Ewa ("Pałacyk w zaułku" braci Tur), Katarzyna ("Poskromienie złośnicy" Shakespeare'a), Zofia ("Współwinni" Goethego), tyt. ("Filomena Marturano" de Filipa, reż. z E. Stawowskim), ponadto reżyserowała "Królową śniegu" Andersena (grała rolę tyt.) i "Kopciuszka" Szwarca. W tym okresie grała i reżyserowała gościnnie w Czeskim Cieszynie oraz w Częstochowie ("Grzesznicy bez winy" 1953). W 1. 1956-71 była aktorką T.im. Słowackiego w Krakowie, gdzie zagrała m.in. Arkadinę ("Czajka" Czechowa), Christine ("Żałoba przystoi Elektrze" O`Neilla), Idalię ("Fantazy" Słowackiego), Rollisonową ("Dziady" Mickiewicza), Demeter ("Noc listopadowa" Wyspiańskiego), księżnę Barbarę ("Bezimienne dzieło" Witkiewicza), Renę ("Kosmogonia" Iwaszkiewicza), reżyserowała na tej scenie: "Sprytną wdówkę" (rola tyt.), "Łowców głów" Regniera (Marta), "Osiem kobiet" Thomasa (Gaby), "Adelę i stresy" Barilleta i Gredy'ego (Felicja). W sez. 1958/59 wykładała grę aktorską w krak. PWST. W sez. 1961/62 reżyserowała gościnnie w T. Powszechnym w Łodzi "Łowców głów" i grała znów Martę, w tym samym sez. wystąpiła jeszcze na tej scenie w roli Natalii ("Miesiąc na wsi" Turgieniewa). W sez. 1963/64 jedyny raz po wojnie pojawiła się w Warszawie. W T. Komedia zagrała Felicję we własnej realizacji sztuki "Adela i stresy". W sez. 1970/71 znów odwiedziła łódz. T. Powszechny, zaproszona do roli Pani Warren ("Profesja pani Warren" Shawa), wyreżyserowała też "Zatopione królestwo" Sikiryckiego i Sykały. W sez. 1971/72 gościła na scenie Starego T. w Krakowie jako Kornelia ("Klik-klak" Abramowa) oraz w krak. T. Rozmaitości jako Pani Warren ("Profesja pani Warren" - reż. własna). W 1. 1972-76 była w zespole T. Bagatela w Krakowie, gdzie zagrała swe ostatnie role: Panią Erlynne ("Wachlarz lady Windermere" Wilde'a) we własnej reż.
Przedstawienia
Adela i stressy (1964)
Recenzje
Grzesznicy bez winy, 1951
Recenzje
Intryga i miłość, 1952
Recenzje
Kosmogonia, 1967
Recenzje
Matka i kurtyzana, 1958
Recenzje
Mąż i żona, 1963
Recenzje
Miesiąc na wsi, 1961
Recenzje
Niemcy, 1950
Pałacyk w zaułku, 1954
Pan Damazy, 1949
Recenzje
Upadek kamiennego domu, 1958
Recenzje
Wachlarz lady Windermere, 1973
Recenzje
Wesele, 1969
Recenzje
Współwinni, 1955
Zatopione królestwo, 1970
Recenzje
Teksty źródłowe
Po tylu latach wszystko wraca
Wywiady
Artykuły
Zdjęcia
Dokumenty
Departament Teatru i Estrady do Wiceministra Kultury i Sztuki, 7 maja 1984
Depesza - H. Szletyński do ZG ZASP w Krakowie w sprawie M. Malickiej, 3 stycznia 1961
G. Holoubek do M. Górkiewicza w sprawie jubileuszu M. Malickiej, 13 lipca 1973
H. Szletyński do SPATiF w Krakowie z pytaniem o sprawę Barnaś-Malicka, 11 stycznia 1961
K. Barnaś Teatr im. Solskiego w Tarnowie do ZG ZASP, 30 grudnia 1960
M. Górkiewicz do G. Holoubka w sprawie jubileuszu M. Malickiej, 5 lipca 1973
M. Malicka do Zarządu Oddziału SPATiF-ZASP w Krakowie w odpowiedzi na zarzuty, 2 lutego 1961
Odpis świadectwa pracy w Państwowym Teatrze Powszechnym w Łodzi, 6 wrzesnia 1976
Państwowy Teatr Powszechny w Łodzi do SPATiF, 6 września 1976
SPATiF Kraków do ZG SPATiF ZASP w sprawie jubileuszu M. Malickiej, 29 października 1973
Telegram - SPATiF Kraków do ZG SPATiF Warszawa, 2 listopada 1973
Zaświadczenie z ZASP o przebiegu pracy zawodowej, 5 kwietnia 1976
Zaświadczenie z ZASP o przebiegu pracy zawodowej, 6 grudnia 1973
Zaświadczenie z ZASP o przebiegu pracy zawodowej, 19 czerwca 1967
Adwokat do Heleny Juszczcak - Malinowskiej, 21 listopada 1965
Adwokat do Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Warszawa-Żoliborz, 23 września 1965
Adwokat do Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Warszawa-Żoliborz, 25 września 1965
Adwokat do Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Warszawa-Żoliborz, 25 września 1968
Koperta adresowana przez Marię Malicką do Mieczysława Kijasa, 1965
Maria Malicka do Mecenasa Mieczysława Kijasa, 7 listopada 1968
Maria Malicka do Mecenasa Mieczysława Kijasa, 25 czerwca 1965
Notatki na temat Adama Malickiego, jego zamieszkania na ul. Żeromskiego w Warszawie
Odpis wniosku o przyznanie prawa wieczystego użytkowania gruntu - nieruchomości, 6 sierpnia 1965
Podanie do Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej, 30 lipca 1965
Postanowienie KPA Wydziału Gospodarki Warszawa-Żoliborz, 24 grudnia 1968
Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej do Mieczysław Kijasa, 5 września 1968
Szkic zabudowy bloku z roku ok. 1925 przy ul. Żeromskiego 45 w Warszawie
Tadeusz Wereszczyński do Marii Malickiej, 6 października 1965
Tadeusz Wereszczyński do Mieczysława Kijasa, 6 października 1965
Wniosek do Prezydium Rady Dzielnicowej Warszawa-Żoliborz, 30 lipca 1965
Wniosek do Prezydium Rady Narodowej - wydział Gospodarki Terenami, 28 lipca 1965 - duplikat
Wniosek do Prezydium Rady Narodowej - wydział Gospodarki Terenami, 28 lipca 1965
Listy
Inne